COMUNICAT DE PRESA
15 februarie 2008
Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) apreciaza interesul Ministerului Economiei si Finantelor pentru informatizarea, dupa 18 ani, a sistemului de administrare fiscala. In anul 2007, atunci cand s-a aprobat suplimentarea cu 3.000 de angajati, personalul administratiei fiscale, contrar opiniei exprimate de partenerii sociali, a fost propusa ca masura alternativa informatizarea rapida, reala si eficienta administratiei fiscale. Regretam ca a trebuit sa treaca mai mult de un an de zile, ca proiectul prezentat de ANAF in acest domeniu, sa prinda viata.
AOAR atrage atentia ca in prezent nu pot fi depuse inca declaratiile fiscale on-line pentru toate judetele tarii. Mai mult, datorita capacitatii reduse a sistemelor informatice detinute de ANAF, procedurile aferente depunerii celor cateva formulare, on–line se face intr-o perioada mare de timp, urmare a timpilor mari de asteptare in regim conversational.
AOAR a atentionat inca din 2005 asupra dificultatilor in crestere ce le vor intampina autoritatile publice in informatizarea administratiei, alaturi de imobilism, birocratie si lipsa de interes pentru binele contribuabilului, adaugandu-se costurile pentru echipamente si in special personal calificat, dar si a duratei de realizare a unui astfel de proiect cu fortele, de altfel foarte bine calificate, dar insuficiente numeric asa cum este cazul Ministerului de Finante.
AOAR este surprins, ca in loc ca Guvernul sa apeleze la forta informatica autohtona, pentru a rezolva o problema specifica fiscalitatii romane, apeleaza, prin achizitia „din sursa unica” a unor programe informatice pregatite pentru fiscalitatea unei alte tari europene. Aceasta actiune arata inca o data ruptura existenta intre administratia publica si mediul de afaceri din Romania, chemat doar sa plateasca taxe si impozite mai mult sau mai putin justificate.
AOAR sustine ferm reducerera birocratiei, informatizarea cat mai rapida a serviciilor publice, dar apreciaza actiunea initiata de MEF ca fiind una conjuncturala, fara o analiza satisfacatoare a eficientei solutiei anuntate public de catre ministrul de finante. Reamintim obligatia legala pe care o are Guvernul de a face evaluari ex-ante ale unor masuri de asemenea anvergura, pentru ca mediul de afaceri sa nu fie pus in continuare in situatia de astazi, raportarea fata de Inspectoratul Teritorial de Munca, trebuind sa fie facuta si on-line si prin predarea unei dischete, in fiecare luna. Multiplicarea unor astfel de proceduri la nivelul si a altor institutii publice nu face decat sa creasca cheltuielile si hartuirea firmelor romanesti.
ASOCIATIA OAMENILOR DE AFACERI DIN ROMANIA