Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) a prezentat in cadrul unei conferinte de presa sustinuta de Florin Pogonaru (presedinte), Anca Vlad (vicepresedinte), Ana Bobirca, (vicepresedinte) si Andrei Carnu (director executiv) principalele sapte obstacole fiscale generate de multiplele modificari legislative ce stau in calea dezvoltarii economice a Romaniei si care pun in dificultate cea mai mare parte a contribuabililor si antreprenorilor romani.
Practic, inca de la inceputul anului 2016 au existat zeci de modificari ale legislatiei fiscale si asa voluminoasa, complicata si greu de aplicat. Desi noile solicitari ale autoritatilor fiscale au fost introduse in scopul combaterii evaziunii fiscale, acestea au generat nu doar haos, ci si teama in randul contribuabililor onesti, obligati sa respecte rigori a caror finalitate nu o pot percepe. Acestea au fost si motivele pentru care Presedintele AOAR a atras atentia asupra faptului ca antreprenorii se confrunta tot mai mult cu o legislatie fie contradictorie, fie neclara, fie mult prea des modificata, ceea ce le creeaza foarte mari probleme in a-si desfasura activitatea. Si aceasta in paralel cu lipsa interconectarii bazelor de date intre institutiile statului care ar putea simplifica mult din sistemul birocratic..
In ultima perioada, in mediul de afaceri, mai ales la nivelul micilor antreprenori se simte energie, se simte credinta ca pentru a reusi nu mai trebuie sa ai nu stiu ce legaturi la primarie, la Guvern. Spiritul acesta s-a tradus intr-un oarecare optimism. Vestea proasta este ca inclusiv acesti antreprenori cand vor sa faca afaceri sesizeaza ca sunt imediat suspectati ca sunt infractori. Mentalitatea aceea ca omul de afaceri e bisnitar, ca omul de afaceri fura s-a intarit in ultima vreme, sigur, si sub presiunea unor evenimente nefericite, foarte tare – a spus Florin Pogonaru.
Ana Bobirca, vicepresedinte AOAR, a subliniat nevoia de corelare a noilor cerinte de raportare cu posibilitatile concrete de conformare ale companiilor. Disproportia intre utilitatea perceputa a informatiei solicitate si costul efectiv al obtinerii acesteia este de natura a descuraja initiativa antreprenoriala.
Cu aceasta ocazie, AOAR a identificat mai multe reglementari recente cu un puternic impact negativ asupra dezvoltarii economice a Romaniei; despre cele sapte obstacole fiscale a vorbit vicepresedintele AOAR, Anca Vlad:
1. Formularul 088 (reprezinta o declaratie pe care o societate trebuie sa o completeze la inregistrarea in scopuri de tva, la schimbarea sediului social, la schimbarea administratorilor si asociatilor): Introducerea primului si celui mai important obstacol s-a dovedit a fi un adevarat dezastru organizatoric pentru societatile comerciale, pentru contribuabilii cu un istoric fiscal impecabil si-au pierdut codul de TVA. In prezent este rezolvata aceasta situatie, in sensul ca nu se mai retrag coduri de TVA, dar completarea si predarea formularelor ramane un proces extrem de complex si dificil. Pentru o buna dezvoltare a mediului antreprenorial, criteriile de risc trebuie sa fie transparente si discutate cu mediul de afaceri pentru a se evita ca situatii perfect legale sa fie interpretate ca riscante in baza unor concepte necunoscute si paralele cu economia reala. ANAF-ul a constatat ca evaziunea la TVA se face prin inregistrarea unor firme pe numele de pensionari sau pe nume de boschetari. Ca atare, ANAF-ul spune ca orice firma care are in consiliul de administratie un pensionar este penalizata si este penalizata sever, riscand sa isi piarda codul de TVA pentru ca un pensionar este periculos. Daca aveti ghinionul si eu l-am avut sa va mutati sediul firmei in aceeasi cladire, de la un etaj la altul (…) automat treci la completarea formularului 088, unde nu stii care sunt criteriile de risc, nu stii ca daca ai pensionari poti s-o patesti, nu stii ca nu are nicio importanta ca acea firma functioneaza de 20 de ani. De 20 de ani a depus la Fisc toate documentele necesare. Intamplator, este o firma care timp de 20 de ani a facut profit si care pana la urma a ramas fara cod TVA – a declarat Florin Pogonaru, presedinetele AOAR.
2. Cresterea exponentiala a birocratiei in sarcina contribuabililor: Autoritatile fiscale cresc birocratia aproape exponential, ceea ce presupune o munca manuala uriasa si aproape imposibila fara angajarea unui personal suplimentar de specialitate si a implementarii unor noi programe informatice – actiuni extrem de costisitoare pentru toti contribuabilii, mai ales pentru cele mai mici IMM-uri, considera AOAR.
3. Valoarea supradimensionata a majorarilor si penalitatilor: AOAR atrage atentia si asupra majorarilor si penalitatilor uriase aplicate de ANAF. Fata de o dobanda comerciala situata intre 2,5% si 5% la lei, dobanzile penalizatoare (majorari si penalitati de intarziere) aplicate de ANAF sunt de 10,95% pe an. In cazul unei declaratii eronate si rectificate de contribuabil, pentru diferenta de valoare se aplica un procent de aprox. 40% pe an. Acelasi procent se aplica si pentru diferente stabilite la controlul de fond al companiilor efectuat de ANAF. Dupa 5 ani, o greseala e platita de peste 3 ori.
4. Intocmirea dosarului de preturi de transfer in conditiile lipsei legislatiei privind consolidarea fiscala va genera mari cheltuieli, cu atat mai mult cu cat pragurile de la care e necesara intocmirea dosarului sunt foarte scazute (se incepe de la 50.000 euro pentru IMM-uri).
5. Aglomerarea legislativa descurajeaza initiativa private: Codul fiscal, normele metodologice, codul de procedura fiscala, ordinele ANAF sunt extrem de voluminoase insumand peste 1.500 pagini. Intrucat prevederile care privesc firmele mici si mijlocii sunt repartizate pe tot cuprinsul legislatiei, practic orice antreprenor trebuie sa studieze si sa cunoasca intreaga legislatie. Acest volum descurajeaza orice persoana care doreste sa devina antreprenor, cu consecinte grave asupra dezvoltarii economice.
6. Excesul de executari silite si popriri: Excesul de executari silite si popriri este rezultat si din valoarea derizorie a sumelor executate/poprite. In plus, se actioneaza asupra tuturor conturilor contribuabilului, blocandu-i astfel activitatea, iar pentru deblocarea sumelor, contribuabilul trebuie sa cheltuiasca timp si bani facand nenumarate drumuri la ANAF pentru a primi adresele de ridicare a popririlor pentru fiecare banca.
7. Lipsa informatizarii ANAF si a relatiei transparente cu contribuabilii: In acest moment doar informatizarea integrata a ANAF poate conduce la corelarea tuturor informatiilor si la transparentizarea acestora.
Cred ca pentru economie cel mai periculos este sa omori avantul antreprenorilor tineri si chiar foarte entuziasti, care vor sa construiasca ceva pe cont propriu – a declarat Anca Vlad, vice-presedinte AOAR si presedinte – fondator al Grupului Fildas Catena.
Realizator: Oana Georgescu
Foto: Oana Georgescu
Sursa:https://www.sensotv.ro/romania-civila/CNPR-6902/sapte-obstacole-fiscale-in-calea-dezvoltarii-economice#prettyPhoto, 22.04.2016